„Dictatura gastilor si mazilirile din partidele nimanui” – editia NR

Nota: Sistemul de operare al laptopului imi spune ca textul de mai jos, „Principii pentru Statut”, a fost creat la 7 decembrie 2011 20:54:51. El a fost trimis lui Cosmin Aldea, la acea vreme cel care se ocupa de statut. Dupa plecarea lui Cosmin, l-am trimis si lui Nicolae Burchel tot in decembrie.

Este o schita, pe alocuri stangace, a unui visator, dar principiile pe care le vedeam valabile atunci le vad si astazi. Acum, dupa ce am citit mai multe versiuni de statut pe situl altor partide, am ideile si mai clare despre cum ar trebui mentinut un partid cu decizia catre firul ierbii, pentru a-l feri de osificare si de faptul ca „puterea corupe” liderii.

In ultimele saptamani, dupa esuata incercate la Moeciu de a impune o copie (90%) a statutului PLD, pentru ca acest document de capatai al unui partid pe cale de constituire ramanea, enigmatic, in discutii formale si informale mi-am aratat ingrijorarea. Am spus explicit ca ma tem ca la Tribunalul Bucuresti va pleca un statut agreat intre membrii GIN-ului plus cativa fideli. Chiar daca ar pleca un Statut perfect, lipsa consultarii, votului majoritar al tuturor membrilor, ar prejudicia grav insusi principiul constituirii NR: firul ierbii.

Din proprie initiativa sau bine stimulati de alti, multi fosti colegi din NR m-au acuzat ca fac din povestea statutului un cap de tzara. Da, mai jos e dovada, inca din decembrie 2011 mi se parea un document capital, instrumentul NR de a arata lumii ca va fi un partid altfel, iesit din matricea FSN.

Am declarat de multe ori formal si informal ca nu ma intereseaza pentru mine personal nimic, decat scaunul de membru simplu, politica nu ma intereseaza ca si profesie. Dar ca vreau ca votul meu si al oricarui simplu membru sa fie parte a deciziei, nu o girare a discretionarului catorva insi.

Toate articolele acestui blog au criticat si vor critica derapajele grave de la democratie din toate partidele, iar NR nu face si nu va face exceptie. Unele au fost preluate si pe situl NR.:) Sper ca macar acum le vor scoate de acolo, am cerut formal asta acum o saptamana.

„Blazonu’ si bazonu’ libertatii cuvantului” se adreseaza egal si lui Crin Antonescu, dar si acelora care au cerut cu vehementa scoaterea de pe sit-ul GIL Timis a unui articol critic la adresa GIN.

„Guvernul din masina, sau noi centram, noi dam cu capul”, vorbeste despre democratia din USL dar, vai cat de mult seamana cu numirile discretionare si provizoriu-eterne din NR.

„Urzeala si multiplicarea tronurilor” este tot despre statute si gastile de la conducere. Episodul Gabriel Biris de ieri arata cat de iubitori de scaun sunt „numitii” din NR, ca alesi nu se pot chema.

„Dictatura gastilor si mazilirile din partidele nimanui” se refera direct la NR, chiar daca parabola cuprinde nume de partide existente si nu viitoare.

Nu-l aşteptaţi pe Omul Providenţial. Ne trebuie ditamai Miracolul!, este un indemn la miracolul pe care toata societatea romaneasca trebuie sa-l infaptuiasca. Sa tina seama si sa voteze valori si principii si sa nu se indragosteasca de lideri. Sunt oameni si pot gresi. Vanitatea nemasurata ii poate lesne deturna de la principii.

Am intrat in NR pentru a a ajuta la transformarea miscarii intr-un partid bazat pe principiile de mai jos si nu pe idolatrie. Sunt 6 luni de atunci. Visatorul s-a trezit la realitate. S-a trezit eretic.

ImagePRINCIPII PENTRU STATUT

Premisa: PUTEREA CORUPE

Principiul pe care il sustinem in ceea ce-i priveste pe politicieni, numar limitat de mandate, este absolut necesar sa fie implementat si in statutul nostru.

–         nici un “ales” (parlamentar, primar, presedinte CJ) nu va fi propus pentru mai mult de 2 mandate pe aceeasi functie. Va putea candida pentru o alta functie, dar nu pentru aceeasi. Un parlamentar ales intr-un colegiu, nu va putea fi propus sa candideze intr-un alt colegiu decat cel in care a avut mandat.

Motivatie: evitam sa apara “baroni”, pe timpul mandatului, “alesul” va fi tot timpul monitorizat de organizatia lui si va fi silit sa faca treaba, pentru ca altfel a doau candidatura nu o mai obtine.

– de asemenea, presedintele unei organizatii nu poate sta in acea functie mai mult de 2 mandate.

–         Odata nominalizata o persoana pentru a candida la o functie, daca este presedintele unei Organizatii, va parasi automat pozitia de presedinte si va primi un post de vice-presedinte. Unul dintre vice-presedinti va prelua interimar postul de Presedinte. In cazul in care este ales, postul de presedinte se declara vacant si se organizeaza alegeri. “Alesul” va ramane vicepresedinte pe toata durata mandatului.

Motivatie: Pe durata campaniei electorale, candidatul nu va putea coordona si activitatea Organizatiei si propria campanie. Intr-o organizatie vor fi, de buna seama, mai multi candidati, pentru ca sunt mai multe colegii (senator, deputat). Pentru a asigura echitabilul sprijin al organizatiei tuturor candidatilor, Presedintele trebuie sa fie altul decat unul dintre “alesi”, numiti ministri, whatever.

Pe timpul mandatului, organizatia trebuie sa functioneze si sa se dezvolte. Un om aflat deja intr-o functie publica, de la parlamentar la primar sau la ministru nu mai poate gestiona organizatia sau partidul. Lucrul asta se vede clar, de pilda, la PDL, unde Boc este doar formal presedinte. In plus, in Romania s-a adoptat prea lesne principiul comunist “cine e secretar, sa fie si primar”, concentrand prea multa putere intr-o singura mana. De aici si toate “baronizarile”.

–         revocarea in timpul mandatului – a carei introducere o cere NR, ar putea fi aplicata unui parlamentar, primar, ale carui fapte contravin unui cod de etica. Demisia in alb, aflata de la confirmarea mandatului respectiv, in sertarul presedintelui organizatiei/partidului, ii va indemna pe “alesi” sa nu calce stramb, iar partidul se va putea delimita de ei urgent spalandu-si imaginea.

–         Comisia de etica, pentru a fi total neutra, trebuie sa fie compusa din oameni care nu-si depun candidatura pentru nici o functie publica. Presedintele unei organizatii poate fi membru in comisia de etica, dar niciodata presedintele ei.

–         Independenta totala a organizatiilor fata de “centru” in ceea ce priveste propunerile pentru candidaturi. Organizatia centrala ar putea sa nu valideze o candidatura, motivand acest lucru, dar nu va putea numi sau impune un alt candidat, acesta urmand a fi nominalizat tot de organizatie.

–         Nu vor fi acceptate numiri in functii “alese” in organizatii. Nu se vor putea crea functii noi pentru anumite persoane.

Motivatie: descurajarea traseismului politic si a “cumpararii” de membri ai altor partide, avand ca moneda de schimb o functie in NR. Orice nou membru va merge in organizatia sa de domiciliu si daca e brav, La urmatoarele alegeri din organizatie poate candida, sau poate sa candideze ca sa fie propus candidat pentru o functie publica.

–         alegerile interne sunt un “must” pentru NR, daca vrem sa schimbam modul in care se face politica si sa ne diferentiem de cei care sunt deja.

–         Presedintii tuturor organizatiilor judetene (plus fiecare sector din Bucuresti) trebuie sa aiba drept de vot egal in organizatia de conducere largita a partidului. Trebuie nominalizate cazurile in care aceasta se reuneste. Ex: pentru o fuziune cu un alt partid, intrarea intr-o aliantza sau dizolvarea partidului, modificarea statutului, intrarea sau iesirea de la guvernare,fiecare presedinte de organizatie judeteana va veni cu mandat scris din partea organizatiei. Votul va fi deschis si va reda continutul mandatului. In astfel de situatii extreme, nici o majoritate calificata n-ar strica, in fine, e de cugetat la asta.

–         Ar trebui, pentru eficienta, un Birou Executiv cu reprezentanti regional (8 + 1 Bucuresti) plus, ma rog, presedintele partidului, vice, secretar, etc. Reprezentantul regional va fi ales prin vot de catre presedintii organizatiilor judetene. In cazul in care partidul este la guvernare si are prim-ministru sau ministri, acestia vor face parte de drept din Biroul executiv, dar nu si parlamentarii. Daca presedintele in functie al partidului este numit de presedintele tarii prim-ministru, acesta va primi automat post de vicepresedinte, si Biroul Ex va numi un alt presedinte-interimar pe durata mandatului din randul vice-presedintilor, exact ca la org. locale.” (7 decembrie, 2011)

PS: Toata stima pentru cei care inca mai lupta si au speranta ca Statutul NR sa fie un document cu care sa se poata mandri. TOG, Andrei Vacaru, Adrian Pastras, Calin Morar, va tin pumnii.

Semnaturile stranse cu truda colegilor, dar si a mea, la PH le-am pus in mainile unui coleg mai intelept si mai bland decat mine. El va decide ce va face cu ele.

Bye, NR, Dana is logging off.

Anunțuri

10 gânduri despre „„Dictatura gastilor si mazilirile din partidele nimanui” – editia NR

  1. „Odata nominalizata o persoana pentru a candida la o functie, daca este presedintele unei Organizatii, va parasi automat pozitia de presedinte si va primi un post de vice-presedinte. ” De ce va primi un alt post ? Pentru ca a fost presedinte si daca este ales in alta functie se simte prost ca nu mai e si presedinte si-i trebuie ceva compensatoriu ?
    „Pe timpul mandatului, organizatia trebuie sa functioneze si sa se dezvolte. Un om aflat deja intr-o functie publica, de la parlamentar la primar sau la ministru nu mai poate gestiona organizatia sau partidul. ” Dar poate fi vice-presedinte… ? ?Chiar nu inteleg . 🙂

    • Un parlamentar sau un ministru este o persoana cu o pozitie in stat, bine informata, care mi se pare normal sa fie in conducerea organizatiei din care a fost „propulsat”. Care poate pleca de la organizatie cu un input despre ceea ce ar trebui sa promoveze.Asta era logica.

      • Prima fraza da , poate fi un raspuns , dar iti pot replica , asa , mai colocvial : Aaa , da ma , a plecat saracu’ , da’ hai sa-l mai tinem in conducere , ca e naspa , ne-a fost presedinte atata timp…
        Eu spun ca un presedinte n-ar trebui sa fie numit pentru un mandat sau vreo functie. Daca este atat de bun incat a fost ales presedintele partidului , pai , sa ramana presedinte . Ce , alti oameni capabili n-are partidul ? De ce presedintele partidului tre’ sa fie premier , spre exemplu ?
        Intreb si eu , pentru ca mi se pare aiurea . Inseamna ca e un singur om capabil in partid . Eu (inevitabil ajungem si la asta 🙂 ) , daca as fi pres. de partid , nu m-as duce premier sau altceva…

      • Exact asta spuneam si eu, ca un presedinte de organizatie e doar presedinte si atat. Si am dat si ex. cu BOc, cat a fost prim-ministru partidul a cam scapat printre degete. Parerea mea….

  2. Si eu care imi faceam complexe ca nu am apucat sa semnez pentru constituirea partidului :D, ca nu am dat ceva bani… Instinctul nu m-a inselat nici de data asta.

  3. Pingback: Am fost “idioţi utili”, dar ne tratăm! « Politeía

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s